Focení pro podnikání:
Akce, portréty a klíčová pravidla pro souhlasy

Buďte  v souladu s GDPR a právními předpisy.

Představte si to: plánujete networking, akci nebo chystáte fotografie pro svou propagaci. Všechno je připravené – místo, plán, program, a dokonce i fotograf s širokým úsměvem.


Ale pozor! Pokud nemáte „povolenku“ na focení, můžete skončit s víc než jen fotkami. Třeba i pokutou nebo právní tahanicí. Jak tomu předejít?

Jsem brandová fotografka - Dana Ostrovská a fotím pro podnikatelky, které chtějí profesionální, ale autentické fotky – často i z akcí, workshopů nebo konferencí.
Vím, že po právní stránce to není vždy úplně jednoduché – zvlášť když se fotí lidé, kteří na akci „jen přišli“ a nemají ambici být součástí vaší propagace.

Proto jsem pro vás sepsala přehled základních pravidel a doporučení, jak mít focení v souladu s GDPR a vyhnout se právním komplikacím. Ať už plánujete networking, menší workshop, nebo větší akci.

Jak získat souhlas s focením lidí na akcích?

Řekněte proč fotografie potřebujete, jak to podpoří vaše podnikání, kde a jak budou použity. Mnoho lidí na vaši akci přichází, protože je oslovila vaše práce, a rádi vám pomohou. Jasným vysvětlením také rozptýlíte jejich obavy ze zneužití fotografií.

Vysvětlete jim, že chcete zachytit atmosféru akce, a že rozhodně nebudete zveřejňovat nevhodné fotografie, například ty, na kterých jsou zachyceni v nepříjemných situacích, jako je kýchání nebo nechtěná grimasa.

Focení s jednotlivými figuranty

Když potřebujete fotografie pro své podnikání, často hledáte vhodné lidi, kteří na fotografiích zastoupí vaše klienty.

Komunikujte jasně: Předem jim řekněte, kde a jak fotky použijete. I to jestli jim na nich bude vidět do obličeje. Hlavně jim umožněte nesouhlasit. Většina lidí vás chce potěšit a focení vám odsouhlasí v dojmu, že o nic nejde, ale pak při focení vyplyne najevo, že se vlastně fotit nechtějí, že nechtějí, aby byly jejich fotografie někde zveřejněny.

Dohoda písemně. Proč? Souhlas je kdykoliv odvolatelný, takže když by se později rozhodly, že s použitím nesouhlasí, budete muset jejich fotografie na kterých jsou stáhnout a přestat používat. Především u tištěných materiálů to může být pořádný finanční zásah. Dohodou navíc jasně stanovíte na čem jste se dohodli.

Zvolte profesionály: Pokud máte rozpočet, najměte profesionální modely. Ti mají s focením zkušenosti a obvykle podepisují smlouvy, které kryjí všechny strany.

Řekněme, že organizujete konferenci, workshop nebo jinou akci. Jak se postarat o to, aby vás nikdo nenaháněl kvůli nevhodné fotce?

Fotografie z akcí

Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.

Dejte lidem vědět, že:

  • se na akci bude fotit,

  • kde budete nafocené fotografie používat,

  • za jakým účelem

  • a ideálně i po jak dlouhou dobu.

To můžete udělat na webu, v pozvánce, během registrace nebo cedulí u vstupu.


Například:
”Na této akci pořizujeme fotografie. Pokud nechcete být na snímcích, informujte (koho, kde, jak).“

„Fotografie z této akce mohou být použity pro propagaci budoucích akcí. Svůj souhlas s tímto použitím můžete odmítnout vyplněním tohoto formuláře. (Přiložte formulář nebo odkaz na něj, který účastník může vyplnit a odevzdat.)”

"Účastí na této akci souhlasíte s pořizováním a zveřejňováním fotografií, na kterých můžete být zachyceni. Tento souhlas můžete kdykoli odvolat písemně na e-mail: ….."

Jaké informace dát účastníkům o focení na akci?

Stačí oprávněný zájem, nebo raději zvolit souhlas

  • Oprávněný zájem: Použijte u větší akce, kde je focení očekávatelné a není příliš invazivní (např. konference se 100 lidmi). Ale pozor, fotky nesmíte použít na nic, co už lidem nemusí být příjemné (např. bilboard, reklama v časopise,..).

  • Souhlas: Ideální pro menší akce (např. workshop s 20 lidmi). Získat ho můžete i předem, třeba v rámci registrace.

fotografie přenášejícího stojícího v potemělém sále před publikem

Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.

Umožněte odmítnutí

Dejte lidem možnost vyjádřit, že nechtějí být foceni.
U malých akcí je to snadné – stačí informovat fotografa, nebo dané fotky po dodání jednoduše smazat. U větší akcí můžete použít náramky nebo odznáček, zkrátka něco co umožní snadné rozpoznání.

Nicméně vždy mějte jasně formulovaná pravidla, která účastníkům předem sdělíte.

Jak chránit návštěvníky na fotografiích?

Nejde jen o legislativu.

I když máte souhlas s použitím fotografií, mějte na paměti, že fotografie by neměla nikoho urazit nebo poškodit jeho dobré jméno.

Představte si, že pořádáte workshop pro lidi, kteří se vyrovnávají s psychickým vyčerpáním nebo jsou oběti domácího násilí. V těchto případech je naprosto klíčové nejen respektovat soukromí účastníků, ale i získat jejich jasné „ano“ na jakékoliv použití jejich fotografií. Nejen pro samotné focení, ale také přesný účel, jak a kde budou fotky použity. Bez výslovného souhlasu by vám mohlo zveřejnění fotografií poškodit důvěru účastníků a přinést právní komplikace.

Anonymizujte citlivé údaje. Pokud fotky potřebujete zveřejnit, neukazujte cokoli, co pomůže identifikovat danou osobu. Použijte rozostření, pixelování, překrytí třeba abstraktním vzorem.

A pozor na děti: Zveřejnit jejich fotografie můžete, pouze když máte souhlas zákonných zástupců!

Jak se vyhnout právním problémům při focení akcí?

  • Zaznamenávejte souhlasy: Ať už na papíru, e-mailem nebo prostřednictví formuláře, a mějte souhlasy uložené.

  • Prostudujte si a dodržte zásady GDPR (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)

  • Proberte to s právníkem, je lepší investovat do konzultace než čelit pokutě, především pokud si nejste jistí, jak ve vašem případě správně formulovat souhlas nebo jaké další kroky je třeba podniknout (hledejte právníka specializovaného na ochranu osobních údajů.)

  • Zvažte pojištění odpovědnosti pro případ právních sporů. (V případě úspěšné žaloby může být pořadatel povinen zaplatit odškodné.)

Buďte transparentní a profesionální

Snímky, které by mohly být kontroverzní nebo nevhodné, vůbec nezveřejňujte.

Pokud vás někdo osloví s tím, že chce fotografii odstranit, reagujte co nejrychleji. Nezpochybňujte jeho přání, místo toho se omluvte a ihned zahajte kroky k odstranění snímku.

Pokud se budete držet právních i etických zásad, vyhnete se zbytečným problémům.

Další podrobnosti najdete v článku právničky Petry Dolejšové.

fotografie kruh podnikatelek na setkání v Brně

Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.

Fotografie jsou skvělý nástroj, jak zachytit atmosféru a podpořit své podnikání.

Specializuji se na focení pro podnikání. Ať už potřebujete fotografie pro webové stránky nebo propagaci na sociálních sítích. Nebo zachytit akci, kde působíte jako řečník a etablovat se tak ve svém oboru. Mým cílem je, abyste si díky mým fotografiím mohli vytvářet svůj příběh a ukázat se světu jako odborníci.

Zajímá vás jak výsledné fotografie z akcí vypadají?
Nakoukněte na focení ve větším sále, zaměřené na budoucí propagaci řečníka, z kongresu plného přednášek ,nebo třeba z menších networkingových setkání v Brně.

Hledáte fotografku na akci?  Kontaktujte mne.