Jak na ideální brandové fotky.

Ať už podnikáte dlouho nebo jste právě na začátku, určitě jste se potkaly s názorem, že na fotkách záleží. Že vám můžou pomoct. Že máte v prezentaci i propagaci používat především svoji tvář a sami sebe.

Proč by to mělo fungovat? 

V dnešním světě, kde odpověď téměř na cokoliv získáte s pomocí pár kliků si lidé víc cení pomoci a to především od lidí, kteří jsou jím něčím podobní (stejné zájmy, hodnoty, podobný vzhled, styl oblékání,...).

Abyste jim dokázala prodat své řešení, je nejdřív potřeba aby uvěřili, že:

  • vaše řešení je to správné

  • víte jak na to

  • službu skutečně provedete

Pokud se neznáte osobně, samotný text je bude přesvědčovat obtížněji.
Lidé jsou prostě tvorové sociální a tak když jim nabídnete třeba i jen on-line možnost se s vámi seznámit, vybudujete si důvěru rychleji. I když i to nějaký čas trvá.

Profesionální focení pro vaše podnikání funguje jako lanovka.

Samozřejmě že je časem dokážete přesvědčit, stejně tak jako dokážete vyšlápnout ten kopec, na který lanovka jezdí. Jen lanovkou, v našem případě s pomocí fotek, to bude rychleji a snadněji. To ale není všechno.

Pokud dobře vyberete fotografku, věnuje při focení všechny své znalosti k tomu aby pro vás našla to nej světlo, vymyslela zajímavou kompozici, nafotila z různých úhlů,....
Specializovaná odbornice vám navíc pomůže i s „drobnostmi“, které jsou tím pověstným ďáblem, co leží v detailu. Například pro vás vytvoří i nezajímavé kompozice se spoustou prázdného prostoru kam se skvěle vejdou vaše texty a ještě vás přiměje, abyste je ve výběru neopomenula.

Pojďme ale zpátky na začátek, k vám, vašim ideálním klientům, ke způsobu jak podnikáte, k tomu co využíváte. Přidáme k tomu to, co se vám líbí, kde a v čem je vám příjemně, co jste skutečně vy. Tak vznikne podklad pro focení - zadání, které budete schopni předat, aby výsledné fotky do vašeho podnikání sedly jako ulité a pomohly vám přitáhnout ty správné klienty.

Když tímto procesem s klienty procházím, je pro mě mnohem snadnější držet se nějakého návodu - průvodce, než se snažit vždy na všechny důležité doby vzpomenout. A tak jsem si je začala psát. Dost možná, by spolupráci urychlilo, kdybyste měli náskok a mohli začít o fotkách přemýšlet hned. A tak jsem moje zápisky shrnula, roztřídila, připojila k nim odkazy, kdybyste potřebovali v některém bodě víc než jen stručnou zmínku a to co vzniklo nabízím jako průvodce.

Usnadní vám první kroky a provede vás plánováním. Ať už nakonec budeme fotit společně, nebo si vyberete někoho jiného, získáte představu co si před focením připravit, na co si dát pozor a budete schopni svoji představu předat.

Možná se se mnou právě setkáváte poprvé, pokud to tak je, a váháte, jestli můj způsob je dobrá cesta pro vás.

Pojďte se nejdřív seznámit se mnou,

mými názory na focení pro podnikatelky. Níž najdete video, kde odpovídám na dotazy, které jsem ohledně focení dostala, pokud raději čtete, pod videem je k dispozici psaná varianta.

Odkaz k průvodci zde.

Je vám jasné, že fotky potřebujete a přemýšlíte jak na to?

  • Aby dobře sednuly do webu

  • aby ukázali vaše podnikání, a energii kterou do toho dáváte,

  • aby oslovili vaše klienty, a vytvořili pro vás v online světě první dojem, který prostě podruhé udělat nejde.

Možná přemýšlíte i o dalších proměnných:

  • co si vzít na focení sebe,

  • kde to celý nafotíte,

  • jestli se potřebujete nalíčit a nebo radši zůstat bez líčení.

A i když to všechno jsou důležité otázky, které je potřeba vyřešit, nejdůležitější stejně je, aby fotografie oslovily vaše klienty a naladily je na spolupráci s vámi.
To je důvod, proč vzniklo tohle video.
Abych vám podala pomocnou ruku, provedla vás základem, abyste dokázaly fotografie objednat, focení dopadlo na jedničku a vy potom nadšené výsledkem mohly propagovat své podnikání i sami sebe v on-line světě.

Pojďme se do toho pustit.

Proč chtít profi fotky?

Profesionální fotky dokazují, že to se svým podnikání myslíte vážně. Nejspíš znáte rčení nesuď knihu podle obalu. A jakkoli ráda bych to změnila, fotografie můžete je vnímat právě jako obal svého podnikání, který lidé přicházející na web ihned vidí.
A pokud jsou fotografie dobré, mají dobrý dojem.
Proto se vyplatí svěřit focení profesionálovi, který ví, co dělá. Vidí vás a bude se snažit zobrazit vás lichotivě, ať už budeme mluvit o vaší pozici, o světle, o prostoru kolem vás. Navíc vás vidí jinýma očima.

Zkrátka může vám pomoct se spoustou drobnosti, kterých byste si sami neuvědomily. 
Zároveň strávíte focením a úpravou fotografií méně času a namísto toho ho můžete vložit do svého podnikání a dělat tak to, co jste původně nejspíš chtěly.
Můžete se k tomu postavit jako byste focení delegovaly. Ostatně když budu upřímná, u spousty fotografů vnímá, že svoje fotografie si nechávají dělat od svých kolegů. A to už taky o něčem vypovídá.

A co selfie?

Já je beru jako ukázku toho, kde právě jste, co zrovna děláte. Lidi mají selfie rádi, protože mají pocit, že jsou tady a teď, takový jací zrovna jste. Je to vnesení toho momentu tady a teď do vaši prezentace.  Na druhou stranu sama vnímám, že nemám vždy chuť něco tvořit tady a teď, často obsah plánuju. A v takovém případě připravené fotografie, které jen vytáhnu ze složky a přidám k textu jsou opravdu rychlou variantou, jak být přítomna na sítích za minimální časovou investici. Zkrátka selfie bych používala k tomu, aby prezentaci osvěžily, udělaly ji víc autentickou, ale nevnímala bych je jako plnou náhražku profesionální fotky.

Potřebuju vůbec fotky, když algoritmus upřednostňuje video?

Věřím tomu, že je to fajn, když člověk může využít videí ať už živě, nebo předtočených, prostě je pustí a nemusí se zdržovat s čímkoliv dalším. Na druhou stranu tak míjí tu část lidí, kteří nemají videa rádi, nemají na ně čas nebo se na ně nemůžou dívat. Ty právě osloví klasickými příspěvky, kde text doprovodí fotka. Takže jo, videa jsou fajn, ale taky bych na ně nespoléhala 100%.

Podle čeho vybrat fotografku?

Nejlíp podle její práce. Určitě nakoukněte na:

  • webové stránky, kde pravděpodobně uvidíte to nejlepší, z toho co umí,

  • její sociální sítě, kde prezentuje to, co právě nafotila, svou nejnovější práci, protože ty stránky můžou být o něco starší.

Líbí se vám ty fotky? Dokážete si na nich představit sebe?

Často fotografové taky využívají videa, kde ukazují záběry z backstage, z toho co se děje v zákulisí. Tam můžete zahlédnout osobnost toho člověka a už podle toho hádat, jestli by to byla vhodná osoba pro vás.

Na každý pád ale záleží především na tom, jestli se vám líbí styl, kterým fotí. Každý fotograf/ka má nějaký svůj „podpis“, který do těch fotek vkládá, a který úplně nezměníte.

fotografka podnikatelek na jihu Moravy

Sama pro sebe volím nejradši přirozenost. Prostě tak jak mě potkáte i na ulici.

Jak poznám, že je to ta správná fotografka pro mě?

Nejjednodušší způsob je potkat se s ní na živo, nebo aspoň on-line. Většina brandových fotografek nabízí setkání pro diskuzi a zjištění, jestli vám to společně bude klapat. Ostatně je to i v jejich zájmu, abyste si sedly.

Na setkání zjistíte, jestli je vám ta osobnost příjemná, jestli s vámi ladí, jestli se její přítomnosti cítíte dobře.
Pokud se dobře cítit nebudete, vaše tělo to na vás prozradí. Na fotkách to bude vidět. A tím že je použijete, ve vztahu ke svým klientům, tak klienti budou mít dojem, že se s nimi necítíte dobře.
Za objektiv rozhodně vybírejte někoho, s kým je vám fajn.
Samozřejmě je dobré předem kouknout i na její práci a zjistit si jestli si dokážete představit sami sebe na typu fotek, které jí vznikají od rukama.
Z těchto dvou proměnných zjistíte, jestli je to ten pravý člověk pro vás.

Musím mít před focením rozmyšlené brandové barvy?

Upřímně? Krátká odpověď je ne.
Dlouhá odpověď: V začátku podnikání, kdy zatím vše zvažujete a je toho opravdu hodně, vybrat správný barvy a vědět, že u nich zůstanete je docela kumšt. Nicméně do fotografií je můžete, když to bude potřeba, dostat i později a to pomocí grafických prvků, rámečku tlačítek, nebo textu v té dané brandové barvě. 
Fotky bychom fotily založené na barvách, který vám sluší, který ladí s vaší osobnosti, s vaším vzhledem. Takže abych to uzavřela, nemusíte čekat, až budete mít webové nebo brandové barvy vybraný, focení můžete udělat i bez nich.

Mám vybrané brandové barvy, ale vůbec netuším jak je využít na fotkách.

Když už brandové barvy máte, pak víte, že každá z nich má svůj účel.
Obvykle máte jednu, která je úplně nejdůležitější. Většinou je to nějaká „ostřejší“ barva a kterou používáte jako šarfán - minimálně. Jenom na to, co má vystoupit nejvíc. Jedno jediné tlačítko, jeden nadpis a nikde jinde. A stejným způsobem je využijete ve fotografii.  Jenom tam, kde chcete upozornit na to, co je nejdůležitější. Takže si ji třeba dáte na náušnice, kdy přitáhne pohled k vaší tváři. Nebo na tužku aby přitáhla pohled k tomu co se tam děje. Potom máte další barvy doplňkové a kontrastní, obou se na webu používá mnohem víc. A stejně tak to zase bude i na fotkách. Můžou být kolem vás - zeď v pozadí, něco co leží před vámi, a vaše oblečení (halenka, kalhoty).
Zkrátka s jejich pomocí doladíte zbytek fotky a tak se barvy se promítnou z webu do fotografií a všechno se sladí do jednotného celku.
Samozřejmě můžete využít i variantu, kdy se brandové barvy vůbec na fotkách neobjeví a doplníte si je tam až grafickými prvky (rámečky, texty, tlačítka,...).

Jak zařídit abych měla fotky unikátní?

Skvělá otázka. Jak se odlišit od ostatních. Těžká odpověď.  Tak jako nikdo z nás to svoje podnikání nedělá stejně, jako někdo další v oboru, tak se jeden od druhého lišíme i v tom, co uznáváme za hodnoty, co je nám příjemné. Tohle všechno by se nějakým způsobem mělo do fotek promítnout. Mám ráda přírodu? Tak jdu fotit do přírody. Jsem kavárenský typ? Fotky vzniknou v kavárně.
Jasně na první pohled se může zdát, že je tohle docela málo. Jenže přesně tenhle kus přírody jste si vybrala jen vy. Přesně tuhle kavárnu jste si vybrala jen vy. Někdo další by si vybral něco jiného, protože ho přitahuje jiný typ kavárny.

Často to pro odlišení naprosto stačí.

Ale pokud se chcete se odlišit ještě víc, sáhla bych do toho co vy sami používáte, když o svojí práci mluvíte.

Tak třeba pro překladatelku, která se vnímá jako most mezi dvěma břehy, které tvoří jazyky, dává smysl vizi využít a focení koncipovat na mostech nebo v jejich blízkosti tak, aby byly v záběru. I to je způsob jak se odlišit a mít fotografie, které nejsou obvyklé.

Mimochodem víte, že lidé si nejvíc všímají obličeje a že právě obličej je tedy to co vás odliší nejspolehlivěji?

Jakou lokaci pro focení vybrat?

Kde to nafotit, je častá otázka. Ze začátku si to spousta lidí neumí vůbec představit, ale když se o tématu začneme bavit, často to místo vyplyne tak nějak samo sebou.
Někdo říká, že podniká doma. Má to tam rád, má tam největší klid a nevadí mu, že nechá svoje sledující a zákazníky nakouknout do svého prostoru, protože oni stejně neví, jestli je to u něj doma nebo někde jinde. Jiný si naopak doma chce zachovat své soukromí a fotíme v pronajatém prostoru, který vypadá jako doma. Další chce, aby to působilo víc byznys a rozhodne se využít pro focení cowork. Můžeme fotit ve městě, v přírodě,...

Zkrátka je to jedna z věcí, která vychází z toho, co máte rádi, co chcete ukázat, a  vědomí toho co by upřednostnil váš klient/ka.

Co potřebuje fotografka vědět?

V první řadě potřebuje vědět, co chcete, co vám se líbí, jaký cíl mají ty fotografie, co očekáváte, že vám dodá.
V druhé řadě bude potřebovat nějaký seznam podle kterého se může řídit, aby vám ve výsledku nic nechybělo. S tím že v seznamu budete mít uvedeno, jestli jde o fotografie na šířku nebo na výšku nebo takový ten hodně uzoučký formát, aby mohla vytvořit to, co potřebujete. Čím přesnější budete, tím bude i to focení efektivnější. Vždycky vznikne i dostatek snímků, které nejsou vyloženě na seznamu, ale málo kdy vzniknout fotky přesně pro vaše účely o kterých se nikdo nezmínil.
Fotit stylem: „Potřebuju hezky fotky, ty to zvládneš mi nějaký udělat.“ je riskantní. Nafotit hezkou fotku je hned, ale aby se vám líbila, aby vyhovovala účelu, pro který ji potřebujete, a pasovala do toho místa, kam má padnout, to už je něco jiného.

Jak zařídím, aby mi po focení nic nechybělo.

Na to znám jen jeden jediný způsob.
Sepsat si seznam. A nespěchat na sebe. Prostě všechno s čím ve svém podnikání zacházíte a dají se tam vložit fotky, by se mělo na seznamu ocitnout společně s informací o rozměru fotky nebo alespoň jestli je pro to potřeba fotka na šířku nebo na výšku.

Jednoduše projedete svůj web, vypíšete si všechny místa. Uvědomíte si, že využíváte pro komunikaci e-maily a že v profilu můžete mít fotku takže už v náhledu e-mailu uvidí vaši tvář. U podpisu pak znovu. Že vysíláte přes zoom a když spadne obraz, je vidět profilová fotografie, kterou tam vložíte. Že máte Google business účet a chcete být vidět i tam. Prostě všechno co ve svém podnikání používáte. Od nástrojů až po různé katalogy v kterých jste zapsány a jsou na ně fotografie navázané.
Nebojte se, ani když ten seznam bude dlouhý. Je docela běžné, že jednu fotografii využijete na více místech. Důležité je, že vám žádná po focení nebude chybět.

Jak vytvořit seznam fotek pro brandové focení

Klasická tužka, papír, nebo klidně seznam na mobilu - prostě cokoli co vám pomůže udržet vše na jednom místě.

Co si pohlídat během focení?

Z vaší strany především ukázat vaši energii. Ta se může měnit, když před sebou máte klienta nebo fotografku. Pokud to pomůže, klidně s sebou vezměte někoho, kdo vašeho ideálního klienta zahraje a s kým se cítíte dobře. Zároveň ho/ji můžete využít jako figuranta/ku a to se pro fotky často hodí.
Ze strany fotografa je rozumné požádat, ať scénu fotí z různých vzdáleností, nejen z různých úhlů. Když budete představujete že telefonujete, něco zapisujete, komunikujete s klientem, je fajn mít možnost výběru jak to pak zasadit do kontextu. Jestli to ten kdo se na fotku dívá má vnímat jako by stál/a v povzdáli, nebo jako byste mluvily přímo s ní/m, nebo ukazovali detaily. Ve vnímání to dělá velký rozdíl.
Každý typ fotografie se hodí pro jiné účely, a když už jednou tu scénu máte postavenou, tak je škoda nevyužit příležitost. Ušetříte čas a budete mít k samotnému použití větší výběr fotek.

Na začátku podnikání mi to přijde jako velká investice. Je nějaká minimální varianta pro začátek?

Záleží na tom, co považujete za začátek. Jestli o tom podnikání teprve začínáte přemýšlet, komunikujete s lidmi a začínáte si tvořit „podhoubí“, zatím spíš na sociálních sítích komentujete, volila bych jen profilovku.
Profilovou fotku necháváte u každého svého komentáře. Dělá první dojem i když je tak maličká. A pokud komentářem zaujmete, lidé přejdou na váš profil, kde se dozví víc. Proto bych začala s ní.
Pokud jste už kousek dál, a víte, že chcete tvořit vlastní příspěvky a mít třeba jednostránkový web, tak bych objednávala mini focení, (pět šest sedm osm fotografií), u kterých si domluvíte, že budou foceny z většího odstupu, tak abyste je mohly ořezat na různá místa.
Tenhle přístup má přínos v tom, že kdo vás ještě nezná a začne vás potkávat, tak díky  jedné a stejné fotografii kterou uvidí v podpisu emailu, jako vaši profilovku, v trošku jiném ořezu třeba u příspěvku, si bude uvědomovat:“To je pořád jedná a ta stejná osoba, a začne si vás snadněji pamatovat, než když má pak z fotek dojem, že na něho mluví tři čtyři různí lidi, co se zabývají tím stejným tématem.
Prostě 5, 6, 7 fotek, s kterými budete moct začít a ve chvíli kdy se víc ujasní další otázky i směr podnikání, tak bych viděla větší focení, které by na to mini klidně mohlo navazovat.

Kde začít?

Pro mě by byl první krok začít se dívat. Když si něco prohlížím a zaujme mě fotka, tak se zamyslet: „Co se mi na ní líbí?“. Pokud je to možné tak si ji stáhnu, nebo vyfotím a s informací co se mi na ní líbí uložím.

Protože až budu později mluvit s nějakou fotografkou, tak informace o tom, co se mi líbí je docela podstatná. To aby věděla a dokázala pro mě podobnou udělat.
Když se to celé omezí jen na fotky bez další specifikace, tak někomu se může líbit, jak ten člověk stojí, jinému se světlo, dalšímu barvy,...  je toho docela hodně, co se může líbit. Tisíc lidí, tisíc chutí. Takže výchozí krok číslo 1 by bylo posbírat materiál, který mě oslovuje a zjistit jakým směrem by se moje fotky měly vydat.

Co dál?

Vím, já bych se cítila být teď ve vaší kůži: „Sice znám první krok, ale co s tím dál?“ Proto jsem připravila průvodce. Provede vás přes všechny témata, abyste si je mohli v klidu a nachystat a potom vykomunikovat. Jednotlivá témata obsahují odkazy, pro případ, kdy se do toho budete chtít ponořit víc a kopat hlouběji abyste v tom našly to svoje.

Pokud by Vám pomohl tady je.

Previous
Previous

Mini focení malířky pro web

Next
Next

Fotky pro koučku