Cestovat za fotografem nebo ho/ji nechat přijet?
Přemýšlíte o svém focení, procházíte v hlavě místa, která znáte - zvažujete, co by to vlastně mělo být: Interiér nebo exteriér? Nějaký dům, nebo raději ateliér? Upravené a luxusně vyhlížející, nebo spíš něco obyčejnějšího? Na veřejnosti, nebo někde bez lidí a zkoumavých pohledů? Možností je téměř nekonečné množství.
A co samotný fotograf? Je ve vašem okolí někdo, komu můžete svou prezentaci svěřit, nebo máte vyhlédnutou skvělou fotografku, která ale sídlí daleko? Je pro vás lepší za ní docestovat nebo ji naopak pozvat k vám?
Mám s tím své zkušenosti - nejen z focení pro klienty, ale taky ze svého vlastního. Jsem Dana Ostrovská, brandová fotografka, pracuji s podnikatelkami v různých fázích jejich podnikání i v různých částech republiky. To, kde se focení odehraje, totiž není jen logistická otázka.
Nejde jen o to, jak místo vypadá. Velký vliv má také to, jak se na místě cítíte. Pocit, který ve vás vyvolá, bude mít vliv na vaši náladu, a ta se promítne do výsledných fotografií. (Když se někde nebudete cítit dobře, jen těžko tam vzniknou dobré fotky.)
A naopak pokud máte k fotografce důvěru, budete se s ní cítit dobře kdekoliv, má šanci i to nejméně pravděpodobné místo. Tohle hodně závisí na vaší vnímavosti a typu osobnosti - sami sebe znáte nejlíp. Jak takovou fotografku najít jsem zmiňovala v jiném článku.
Z určité části je nejlepší řídit se vlastním instinktem.
Ale o tom tenhle článek není.
Píšu ho proto, aby vám pomohl rozhodnout se, jestli cestovat za fotografkou, nebo ji pozvat za vámi.
Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.
Výhody cestování za fotografkou
Jste-li ochotné cestovat za vybranou fotografkou, rozšiřujete si své možnosti výběru té pravé osoby právě pro vás. Můžete se vybrat v podstatě kohokoli. Mizí tak omezení výběru na fotografy, které máte ve svém okolí.
Fotografka má své okolí projité, na lokace se vrací, zná jejich světelné podmínky, ideální časy focení a ví, co od které může očekávat. To přináší maximální časovou efektivitu a jistotu dobrých výsledků.
Blízkost základny dává možnost vzít sebou to co právě v daný den a v daném prostředí potřebuje. Bez omezení, že cokoli co bude třeba, se musí vejít do batohu (pokud jede hromadnou dopravou) nebo do auta.
Díky nulovému nebo minimální vzdálenosti bude i cena za dopravu fotografky nulová nebo minimální.
Na focení přichází s odpočinutou hlavou a může se plně soustředit.
Nevýhody cestování za fotografem
Znalost a využití míst se může stát i nevýhodou, pokud toužíte mít fotografie unikátní. Je vysoce pravděpodobné, že místa, které fotografka opravdu dobře zná a bude na nich efektivní už někdo na svých fotografiích má. Navíc i přes možnost zaslat video nebo fotografie místa, nikdy předem nebudete tušit, jaké bude v realitě.
Počítat však potřebujete s vaším čas na cestu, i když pokud ale zvolíte dobrou veřejnou dopravu, můžete jej využít k odpočinku, nebo k práci. A dalšími náklady - benzín, parkování, ubytování, strava, které mohou potřebnou finanční částku navýšit.
Jako další mě napadá převážení věcí, které potřebujete k focení – i když to problém být nemusí, když focení dobře naplánujete a vezmete sebou jen to, co opravdu potřebujete.
Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.
Co přináší opačná situace, když jede fotograf k vám?
Budete mít naprostý komfort v úspoře času potřebného na vaše cestování. K tomu cokoliv při ruce, takže když vás napadne, že byste ještě rádi něco přidaly, nebude potíž si proprietu přinést.
Víte přesně, jak se na daném místě budete cítit a můžete si ho i předem přizpůsobit, pokud je vaše (např. kancelář).
V případě, že fotíte přímo ve své kanceláři nebo jiném místě, kde podnikáte, ukazujete i část své osobnosti, protože jste si prostředí nejspíš vybavily sami – zkrátka tak autenticky jak je to jen možné.
Vzniklé fotografie budou s nejvyšší pravděpodobností jedinečné, protože jak velká je možnost, že v tom stejném místě fotil někdo jiný.
A nevýhody, když fotograf přijede za klientem?
Největší a nejcitelnější jsou většinou náklady na přesun fotografa (cena za dopravu a čas strávený na cestě, ubytování, stravu). Mnohem méně viditelná je únava např. po několikahodinovém řízení.
Další mínus leží v omezení vybavení, které sebou přiveze, což může limitovat možnosti, které při focení budete mít.
Vzhledem k neznalosti prostředí se můžete stát, že nebudete na místě v ideálních světelných podmínkách a tak světlo bude třeba přizpůsobit = prodloužení samotného času focení
Co vybrat? Je lepší jet za fotografkou, nebo ji nechat přijet?
Univerzální odpověď neexistuje, ale napovědět vám mohou vaše vlastní odpovědi na:
Jakou lokaci si představujete a kde jsou hranice, které rozhodně nechcete překročit, respektive za jakou cenu (nejen finanční) na této lokaci chcete fotit?
Jak moc jste vnímaví na energii místa a jak moc se dokážete nechat vést a unést v emocích člověkem?
Jak využijete cestu? Uděláte si z ní zážitek (třeba odpočinkový výlet) nebo zvolíte hromadnou dopravu a čas na cestě využijete k práci? Máte času opravdu málo a je pro vás smysluplnější uhradit náklady na dopravu fotografky?
Jakou částku jste ochotny investovat do celého focení včetně dopravy (ať už vaší nebo fotografky) i do pronájmu specifických lokací?
Klíčem k úspěchu je otevřená komunikace a plánování. Ať už si vyberete jakoukoli možnost, důležité je, aby výsledek odpovídal vaší vizi a podporoval vás i vaše podnikání.
Zajímá vás víc o focení nebo jak pracuju? Přejděte na rozcestník.
Říkám o sobě, že jsem brandová fotografka, ale když se po focení klienti ohlédnou, vidí tam toho víc.
Pomáhám podnikatelkám:
„vylézt“ z ulity před sledující a návštěvníky, i když máte pocit, že pro to nejste stvořené,
podívat se na své podnikání očima své cílovky a začít přemýšlet jako oni,
překračovat dosavadní hranice a dovolit si zkoušet co je možné nejen před fotoaparátem, ale také ve svém uvažování a podnikání
Brandové focení bych v podnikání přirovnala k lanovce.
Jasně že ten kopec nakonec zdoláte, nebo se prostě pokorně vrátíte dolů. Ale když si zaplatíte jízdu lanovkou, budete nahoře rychleji a zůstane vám energie i elán na další kroky.