Do nového roku jsem vstoupila jako hvězda :-) rozhovorem.

Vedla jej se mnou v rámci byznys jednohubek mentorka Lucie Dědková.

No nalejme si čistého vína - původní plán živého vysílání ztroskotal na technice, takže jsme rozhovor natočily a uveřejnily ze záznamu.

Jak se nám to povedlo a co jsem na sebe vyzradila si můžete poslechnout ze záznamu.

Níže přepis toho nejpodstatnějšího, co ve videu zaznělo:

LD: Jak se liší brandová fotografie od klasického focení? 

DO: I klasické focení se hodně dělí na předměty, krajinky, lidi. Pro mě samotnou brandové focení není tolik o tom udělat člověka krásného, ale samozřejmě je to částečně také cíl, aby se jemu samotnému fotka líbila. Důležitější ale je, aby z fotek mluvil osobní brand/značka a především působila na klienty/zákazníky tak, jak na ně majitelka brandu působí svými slovy. Uvedu příklad. Vezmu třeba kouče, mentora. Osobu, která ostatní vede. A položím otázku: “Kdo má přirozeně největší sílu slov?” Většinou někdo, ke komu vzhlížím. V dětství rodiče. Ve školních letech učitelé (děti sedí v lavicích, učitel stojí). Je nad nimi, koukají k němu směrem vzhůru. Už v raném věku vzniká vzhlížení k autoritám. Automaticky tedy pokud jde o brand vůdce, který chce přirozeně dodat svým slovům váhu, je potřeba počítat s focením zespodu,  aby působil právě tím dojmem přirozené autority. A teď k tomu přidám krásu. Opět to vysvětlím na příkladu - dvojitá brada, která mnohdy trápí jak ženy, tak muže. Jak ji zakrýt? Fotit shora. A teď co upřednostnit. Krásnou fotku, kde nebude dvojitá brada vidět, nebo raději působení značky a to, že chci vyzařovat autoritu?  Tohle vnímání je podvědomé. Není to něco, co by se dalo snadno změnit. Brandová fotografie to zohledňuje. Probereme co chcete vyzařovat, atmosféru, co se vám líbí a smícháme to s vaší osobností. Kdybych výše uvedený příklad šla fotit já, tak bych druhou bradu retušovala, nebo foceného přemlouvala, ať zůstane přirozený. O co jde, tak má dvě brady. Co je pro něj ale důležitější. To, jak působí brand/značka, a nebo chce mít krásnou fotku?

LD: Mohl by si tam třeba dát ruku, nebo něco.

DO: Ruka by druhou bradu skryla. Jenže když opřu ruku o bradu, tak tím vyjadřuji, že se nudím, nebo že už mám hlavu tak těžkou, že ji potřebuji podepřít. A to popírá vůdčí postavení. Vůdce má energii, má silnou pozici. Asi bych se nechtěla nechat vést unaveným člověkem. Neměla bych důvěru, že dojdu k cíli. Samozřejmně si můžu dát ruce i ke krku, ale to je prozměnu pozice obranná. Když mi něco hrozí, tak první, co si zakrývám, je krk a nebo měkké části těla, abych si je chránila. V tu chvíli svým postavením ukazuji strach. A v pozici kouče/mentora potřebuji působit obráceně, otevřeně.

Nedávno jsem našla a rozebírala profilové foto. Na profilovce je vidět především hlavu a krk. Jak tam zobrazit otevřenost? Běžně k tomu slouží ruce. Samozřejmě to na profilovce nejde. Nahradit se dá otevřeným výstřihem, nebo pootevřenou pusou. Čím otevřejnější pusa, tím větší otevřenost člověka. Takže na profilovku ideálně úsměv s otevřenými ústy. Málokdo to tak má. 

LD: Přemýšlím teď, co mám na profilovce, asi tam mám pusu zavřenou.

DO: Většina z nás má pusu zavřenou. Je určité procento lidí, kteří jsou spokojeni se svými zuby, ale velká spousta se zuby snaží schovat. 

LD: Takže kdybych s tebou chtěla jít fotit, tak jak to probíhá? Co vlastně potřebuješ dopředu vědět? Nebo to zjišťuješ až na focení? 

DO: Až na focení to nenechávám, v tu chvíli ani není možné všechno probrat a promyslet. Existují klienti, kteří to mají promyšlené a chtějí jen pěknou fotku. A mají to opravdu perfektně promyšlené. A pak jsou klienti, kteří fotky pro svoje webovky potřebují, ale ještě se nijak myšlenkami na svůj vlastní brand/značku nezabývali. S těmi pak procházím přípravou, komunikujeme po Messengeru, pomocí sdíleného dokumentu na Google disku. Sepisujeme  všechny informace ohledně brandových barev, jejich představ, jdeme na Pinterest najít co je oslovuje, co se jim líbí. Opět vezmu příklad: když jsem začala mluvit s Petrou a ona mi ukázala fotky, které se jí líbí, jedna vedle druhé měla světlo zezadu. V tu chvíli bylo jasných hned několik věcí. Líbit se jí budou fotky, které mají protisvětlo. Takže fotit musíme buď brzy ráno nebo pozdě večer. Když to vezmu zeširoka, začíná se soupisem základních otázek, na které se ptám. Z toho rozvíjíme to, co daného člověka víc zajímá. Naposledy jsme během příprav přišly na “motto” a to jsme promítly do fotek, do vytvořeného gifu. Používaly jsme k tomu křišťály,  zjišťovala jsem, co všechno nám křišťály umožní a dovolí. Mnohdy je to pro mě nová zkušenost. A tak vlastně  vzniknou fotky, které budou hodně jiné než to co, je běžně na byznys fotkách vidět.

LD: Takže ta příprava bude asi mnohem delší než focení.

DO: Závisí na klientovi. Někdo má spoustu věcí už vyřešených, někdo si vezme ty otázky a začne o nich přemýšlet a postupně odpovídá tak, jak se mu to hodí a pak se to rozvíjí dál a dál. Jsou klienti, se kterými jsem fotila do tří dnů od prvního kontaktu. A z toho jsou jiní, se kterými příprava trvala klidně měsíc, dva. Ona spousta z online podnikatelek má malé děti, čas většinou po večerech, když to zrovna vyjde… A pak taky, když se chci dostat k dobrému výsledku, tak ten čas je potřeba. Věřím, že se dá fotit bez jakékoli přípravy. Vzniknou krásné fotky, ale pak to budou právě ty krásné fotky bez přidané hodnoty. Bez promítnutí brandu/značky. 

LD: Takže i když někdo vůbec nemá představu, jaké by ty fotky měly být, ale ví, jak pracuje, nebo jaké je jeho podnikání, může se ozvat a ty ho nasměruješ tak, aby fotka vyjadřovala to, co on potřebuje? 

DO: Ve většině případů to tak je. Projdu si jeho/její podnikání, jak na mě působí, jak působí na lidi kolem, jakým způsobem se s nimi baví, ve FB skupinách se dá zjistit, jak reagují klienti. Projdu si konkurenci, snažím se dohledat podobný typ podnikání. Je o to, aby fotky, které vzniknou, byly jiné, aby se konkurenci nepodobaly, abysme je od konkurence odlišily. Pokud konkurence fotí vše červené, tak nebudeme mít všude červenou, a naopak se jí budeme snažit vyhnout. V konečném důsledku by mohlo v online světě docházet k záměnám a klienti by si nemuseli být jistí, kdo se jim to zobrazuje. 

LD: Mně se moc líbí, jak o tom přemýšlíš. Teď tě poprosím o tu byznysovou jednohubku, tip, který bys dala ostatním podnikatelům. 

DO: V téhle skupině: “Společně nahoru” předpokládám jsme, protože chceme stoupat a být víc vidět, vytáhnout nahoru podnikání. Můj tip je konzistentnost ve vizuálním zobrazení. Když dávám ven své fotky a chci být viditelná, a budu se držet několika málo obrázků, ideálně 2-3, podpoří to moji zapamatovatelnost mnohem více, než když jich použiji 15-20. Tak málo použiji právě proto, aby lidi viděli pořád to stejné. Existují starší výzkumy, které říkají, že po 20 zobrazeních si vás začnou lidé zapamatovávat. Jenže to jsou starší výzkumy, v dnešní době, kdy je spousta vizuálních vjemů, přehlcené sítě, bojujete o pozornost nejen se svou konkurencí, ale i s přáteli toho člověka, vším co má ve feedu. Myslím, že těch 20 zobrazení už dávno není pravda, bude to mnohem vyšší číslo. Když budu ukazovat hodně odlišné obrázky, bude mě každý vnímat jako víc různých osob, a to rozhodně nepodporuje zapamatovatelnost. Takže můj tip je konzistence ve vizuálu, zkrátka, aby těch obrázku nebylo moc. Nebo minimálně se držet svých barev, orámování obrázků, něčeho, co na první pohled určí, že tohle je od xy. 

LD: Ta konzistence asi bude nejen u fotek, ale i u barev, stylu, to se asi bude promítat do celého brandu. 

DO: Určitě, dá se to vztáhnout téměř na všechno.  Písmo, když už si vyberu font, tak používat na webu, v mailech,... všude stejné. Když si zvolím brandové barvy, tak se jich držet a používat je. Vím o doporučeních pro e-shopy, které zveřejňují své produkty na sociálních sítích. Samozřejmně co produkt, to úplně jiné barvy, vzhled... Zvlášť u těch velkých. Takže když už něco dávají na sítě, tak tomu udělají např. rámeček v jejich barvách nebo dole proužek. Jde o to něčím se odlišit, aby bylo na první pohled poznat, že to je z obchodu xy a nemusí tam být ani logo. Prostě nějakou drobností to do ťuknout, aby na první pohled bylo jasné jo, tohle jsou oni. 

LD: Nějak to sjednotit. Perfektní tip, myslím, že všichni máme co dělat,abychom si uvědomili, že není potřeba dávat tisíce fotek.

Previous
Previous

Fotografie detailů vašeho podnikání

Next
Next

V jaké fázi stavby webu je ten správný čas jít fotit?