Jak se nasvítit pro natáčení nebo focení

Přemýšlela jsem,jak článek začít, ale nejlepší bude nezdržovat a rovnou skočit:

  

Většina dnešních kamer si automaticky barvu světla vyrovná sama. Pomozte svojí kameře tím, že použijete pouze jeden druh/jednu barvu světla. Tedy všechny zdroje, které použijete budou jen jednoho druhu (žluté, bílé, denní světlo). Pokud je to možné, nepoužívejte světelné zdroje různé teploty (barvy).

Zkuste přepnout zařízení do černobílého režimu. Lépe uvidíte světlé a tmavé plochy a snadněji stanovíte, kdy máte obličej nasvícen rovnoměrně.

V černobílém režimu nebude rušit barva.

V černobílém režimu nebude rušit barva.

Pokud se rozhodnete využít denní světlo – hledejte osvětlení ve stejné denní době, kdy plánujete natáčet. V ideálním případě i ve stejných podmínkách – venkovní počasí (slunečno, zamračeno), bude světlo v místnosti  ovlivňovat.

Jestli už teď máte zamotanou hlavu, ohledně nastavení světla nabízím konzultaci (online nebo osobní) klidně mě kontaktujte.

Běžné denní světlo

– postavte se čelem k oknu (proskleným dveřím,… ), do kterého nesvítí slunce (slunce může svítit na parapet, ale nemělo by dopadat na vás).  

Pokud je světla hodně, je možné ho zjemnit:

  • použít záclonu (nejlepší je jemný tyl bez velkých vzorů), je možné použít i pauzovací papír, průsvitný bílý sprchový závěs, velmi tenká bílá látka…

  • odstoupit od okna dál, světla na vás bude dopadat méně (čím blíž k oknu, tím tmavší/temnější bude místnost za vámi, naopak čím budete od okna dál, tím zřetelnější bude i místnost),


Čím dál od okna budete, tím rovnoměrnější budou světla a stíny vyrovnanější. Platbou je čím dál méně světla. Může dojít k situaci že na obraze bude viditelný šum (zrnění).

Čím dál od okna budete, tím rovnoměrnější budou světla a stíny vyrovnanější. Platbou je čím dál méně světla. Může dojít k situaci že na obraze bude viditelný šum (zrnění).

Běžné denní světlo + brýle

ideální jsou úzké světlé prostory, např. okno v předsíni. Vy stojíte bokem ke stěně s okem a okno zůstane kousek před vámi (můžete využít i závěsy, abyste si přizpůsobila prostor). Protější světlá (ideálně bílá) stěna vám vrátí potřebné světlo do té strany obličeje, který není u okna. Je potřeba najít si místo, kde budete mít obličej rovnoměrně osvětlený.  Mnohdy stačí půl kroku směrem do místnosti, od okna,… tohle je potřeba vyzkoušet. Když není k dispozici taková místnost, můžete protější zeď nahradit polystyrenovou deskou postavenou na židli nebo bílým prostěradlem zavěšeným vedle vás. Vzdáleností této bílé plochy ovlivníte množství světla na vaší tváři (když ji oddálíte, bude světla na tváři méně, když ji přiblížíte, bude ho víc - tohle je krásně vidět na videu níž).

Světlo dopadající z okna bokem prokreslí tvář jen na straně odkud jde světlo.

Světlo dopadající z okna bokem prokreslí tvář jen na straně odkud jde světlo.

K vyrovnání světel a stínu použijte cokoli bílého. Na obrázku mám vedle sebe postavenou polystyrenovou desku.

K vyrovnání světel a stínu použijte cokoli bílého. Na obrázku mám vedle sebe postavenou polystyrenovou desku.

Umělé světlo

K dobrému osvětlení je potřeba, aby světlo bylo velké a šlo především do vašeho obličeje zepředu a mírně shora.

Hlavní stropní světlo v místnosti můžete využít jako doplňkové, pokud jste schopni zařídit, aby bylo slabší než světlo, které vám osvětlí obličej. Obvykle přináší hodně světla shora a vaše oči, včetně očních důlků, by se propadly do tmy.

Pokud chcete mít vždy stejný výsledek, nepouštějte do místnosti denní světlo (natáčecí zařízení propočítává všechno použité světlo a bude se měnit v závislosti na celkové intenzitě). Není potřeba místnost úplně zatemnit, stačí i jen otočit žaluzie.

Nejsnadnější je použít stolní lampu, nejlepší jsou lampy nad psací stůl, které mají kryt, v němž odráží všechno světlo na stůl a je možné nastavit směr, kterým mají svítit. Takovou lampu stačí namířit na bílou stěnu před vámi a podle obrazu v natáčecím zařízení si nastavit správný úhel svícení. Odrazem od zeď se zvětší světelný zdroj. Čím dál od zdi lampa bude, tím větší plocha zdi bude světlo odrážet, ale tím slabší bude světlo dopadající na vás. Čím bude lampa blíž stěně, tím menší plocha bude světlo odrážet a světlo bude silnější. Opět to chce udělat si čas pohybovat lampou a dívat se na natáčecí zařízení, jak světlo vypadá. Myslete na zákon o úhlu odrazu a dopadu světla, pomůže vám přijít na správné místo pro lampu. Snažte se, aby na vás světlo dopadalo mírně shora. Svícení zespod je nepřirozené (proto se používá především v hororech, kde má děsit).

Pokud nemáte stolní lampu, ale třeba jen lampu z nočního stolku, můžete  využít alobal a lampě v ceně několika halířů vytvořit odrazné stínidlo (usměrníte tak světlo a pustíte ho maximum na stranu, kterou si budete přát).

Bílou zeď můžete nahradit polystyrenovou deskou nebo bílým prostěradlem, které si zavěsíte před sebe a budete světlo odrážet od něj.  

V případě, že světlo bude stát před natáčecím zařízením, může se stát, že část světla bude svítit i přímo do kamery a obraz bude jakoby „zamlžený“. Stačí, když natáčecímu zařízení uděláte clonu (bariéru na straně světla) tak, aby do objektivu světlo nedopadlo. Vystačíte si s kouskem alobalu, který necháte trčet bokem tak, aby ho objektiv neviděl, ale přitom vytvoří světlu zábranu, aby do objektivu nedopadlo. Druhá možnost je udělat tuto clonu přímo na světle.

Pokud máte brýle a světlo je v nich vidět, můžete buď světlo před vámi zvednout, aby z brýlí zmizelo (při pohybu budete muset myslet na to, kam až můžete zvednou hlavu a kdy už budou odrazy opět viditelné). Druhá možnost je využít světlo z boku a z druhé strany druhé světlo nebo odraznou desku (jak pracovat s odraznou deskou je probrané výš pod nadpisem Běžné denní světlo + brýle). Světlo, které má osvětlit obličej, by mělo z boční strany být nastaveno kousek před vás. V tomto případě budete muset hlídat svoje pohyby při otáčení hlavy do strany.

 

K dispozici dávám i video, kde jsem práci s běžným denním světlem ukazovala. Možná, že vám některé věci vyjasní.

 

Pokud byste při nastavení světla rádi využili pomoc, můžete mne kontaktovat pro dohodnutí termínu konzultace on-line, nebo osobně (osobně v okolí Slavkova u Brna). 

 
Profilovka_reference_Klaudia-Sauerova.jpg
 

Světlo jsem řešila kvůli živým vysíláním. Díky položeným otázkám jsme při konzultaci zjistili jádro problému.

Dana je konkrétní, věcná a praktická. Stručně a jednoduše jsem se naučila princip odrazu a nesvícení přímo na sebe. Pochopila jsem „logiku“ světla a to je pro mě zásadní, můžu si s ním do určité míry poradit sama.  

Díky stručnosti a přesnosti mi přišlo vše velmi jednoduché, nepotřebuju žádné speciální přístroje ani techniky, vystačím si s tím, co mám doma.

Klaudia Sauerova - Lektorka jógy, coffeebreakyoga.cz

 
Profilovka_reference_Zuzana-Snajdrova.jpg
 

Dana je moc fajn, dala mi rychlé a praktické tipy, jak v domácím prostředí a bez dalších výdajů vytvořit lepší atmosféru a osvětlení pro produktovou fotku. Navíc doporučila i aplikaci zdarma pro rychlé úpravy fotek v mobilu, na fotky mám teď větší reakce.

Zuzana Šnajdrová – šperky a terapie s krystaly, www.Killary.cz

Previous
Previous

V jaké fázi stavby webu je ten správný čas jít fotit?

Next
Next

Proč mít na svých webových stránkách fotografie, na kterých budete právě Vy?