Budování vztahu s klientem pomocí podvědomí

Klient si na vás tvoří názor už od prvních vteřin. Je jedno, jestli k tomu dojde online nebo offline. Omezme se nyní na on-line svět, kde se vztah buduje především pomocí fotografií, textů, videí,... které na internet dáváte vy samy. Máte tedy možnost ukázat to, co samy chcete. A tím pádem máte i možnost ovlivnit, jak se ve vztahu k vám bude cítit.

Právě tady chci zastavit a podívat se pěkně zblízka na jednu proměnnou: na úhel pohledu. Ten máme pevně zakořeněný. Podvědomí jedná mnohem rychleji, než naše vědomí, a je dobré mít alespoň nějakou představu o tom, co bychom chtěly a jak tomu pomoci. 

Možnosti, kam odkud fotit, jsou vlastně tři:

  1. o něco níž, než máte oči,

  2. přesně do úrovně očí,

  3. o něco výš, než máte oči.

Jak to na vás působí? Jste schopná si uvědomit, co z fotografie cítíte? Ne?

Tak to zkusím přehnat.

  • hodně zespodu,

  • přesně z úrovně očí,

  • hodně shora.

A teď? Teď už je to foceno tak, že byste změnu svého vnitřního pocitu z fotografie postřehnout mohla.

Proč jsem se nejdříve ptala a nechala vás fotografie pozorovat? Kdybych rovnou napsala, co má jaký účinek, bylo by vaše vnímání ovlivněno.

Tak tedy:

  • Přesně z úrovně očí – odpovídá to pohledu z očí do očí. Dva stejně vysocí lidé spolu mluví. Ať už je to ve stoje, nebo vsedě. Pozorujícího taková fotografie staví do rovnocenného kamarádského vztahu.

  • O něco výš, než máte oči – takto si fotí selfíčka hlavně ženy, když chtějí přilákat opačné pohlaví. Ukazují svoji roztomilost a vyvolávají potřebu chránit je a to mají muži rádi (ať už to přiznají, nebo ne). Mají po staletí zakódovanou ochranářskou funkci, dělá to z nich v jejich hlavě ty pravé silné chlapy. Proto takové fotky upřednostňují. Zároveň však ukazujete svoji ochotu podřídit se.

  • O něco níž, než máte oči – a zase jsme u selfíček. Lehce zespod se fotí muži. Hádejte proč! No jasně, chtějí ukázat dominanci. Tento úhel je vhodný, pokud máte být pro své klienty autorita, ke které budou vzhlížet. Proč? Jsme na to od dětství zvyklé, rodiče (nepsaná autorita) jsou zkrátka vyšší než děti. Vašim slovům tato pozice dodá větší váhu. Ostatně, to je důvod, proč se používá pódium: dodává slovům řečníka váhu. 

  • Hodně zespodu – ještě větší dominance, v exteriéru vás nechá vyčnívat nad okolí, až se vaše hlava bude dotýkat nebe. Tento úhel se často nepoužívá, a právě proto může být zajímavý (ve smyslu použití na sítích k zaujetí pozornosti). Z psychologického hlediska je to vyvolaný pocit, který jsme cítily jako dětí. A hodně malé děti. Jak byste vnímaly, kdyby se na vámi tyčil někdo cizí? Působil by hrozivě? A když by to byl někdo z vašich rodičů? Měly byste dojem ochranné pevnosti?

  • Hodně shora – tento úhel se taky moc nepoužívá, jedině když chcete přejít až do komiksu. Pravda, některé ženy ho při focení selfie použijí ( úmyslně nechávají nahlédnout do dekoltu). Díváme se tak běžně na malé děti a protože ony se dívají na nás, obvykle na fotce vznikne roztomilý kukuč díky obrovským očím. 

Zbývá vyhodnotit si všechny informace ve vztahu k vašemu ideálnímu klientovi. Jaký vztah si chcete vytvořit? Jak by vás měl klient vnímat? Jak se kdy a kde chcete prezentovat. Můžete zvolit úhel, jaký chcete. Je ale vždy třeba uvědomit si pocity sledujícího a vybrat tu správnou fotku pro vaše účely.

 

Celé téma jsem shrnula i ve videu (původně zveřejněné na FB).
Na konci videa zmiňuji magnet s tipy z oblasti psychologie propojené s fotografií, odkaz na něj je zde.

Zaujalo Vás jak pozice dokáže proměnit to co z fotografie vnímáte?
Takových proměnných je víc.
7 nejzajímavější, které ovlivňují důvěru, jsem zpracovala do tipů s ukázkami. Přístupné jsou výměnou za e-mail: zde

Previous
Previous

Profilovka na sítě

Next
Next

Focení přednášky, Lucie Machutová