Navyšovat investici do vytvoření webových stránek o cenu fotografií?
Co myslíte, vyplatí se to? Dává to smysl?
Jako brandová fotografka často fotím pro podnikatelky, které připravují nový web a zvažují kolik se jim vyplatí do fotek investovat. Právě u těchto projektů se potkávám s otázku: “Mají smysl vlastní fotografie, když je možné web zaplnit i jinak?”
Odpověď najdete u sebe, když se podíváte pravdě do očí a rozhodnete se, jak k jednotlivým hlediskům přistoupíte z pozice svého podnikání:
Kde se s vámi vaši potenciální klienti potkávají poprvé?
Podvědomí je velmi rychlé a první dojem nás pořád hodně ovlivňuje. Fotografie jsou svým způsobem vaši zástupci, kteří ten první dojem v on-line světě 24/7 dělají. Určitě je vám jasné že budou mít vliv. Zvlášť v případech, kdy jsou tím prvním, co ve spojitosti s vámi lidé uvidí.
Nakolik vám musí věřit?
Nabízíte služby? Prodáváte věci? Jak důležitá je důvěra vašeho klienta. Nakoupí u vás, i když bude mít pochybnosti? Profesionální fotografie slouží i jako důkaz, že to se svým podnikáním myslíte vážně.
Potřebujete se s klienty lidsky propojit, aby to dobře fungovalo?
Podnikání je o lidech, s lidmi se setkáváte, lidem sloužíte i prodáváte. Když jste jim příjemní, rádi se na vás obrátí zas a znova. K tomu dobře poslouží autentické fotografie, kde jste sami za sebe.
Jak na vás působí takový set fotografií?
Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.
Riskujete rádi?
V poslední době čím dál víc slyším o obdržení požadavku o úhradu za použití fotografií nakoupených v dobré víře přes fotobanku. S fotkami nafocenými přímo pro vás se takovým zážitkům vyhnete.
Dá se to řešit jinak/levněji?
Grafika - na kolik vás vyjde? Dokážete si ji autorsky ochránit, aby nikdo další nepoužíval podobnou?
Fotografie z fotobank? Tam můžete předpokládat, že je bude využívat více lidí. Navíc je obtížné najít stejně laděné fotky, aby to pak nebylo na webu jak se říká: „Každý pes, jiná ves.“ A co víc, rozhodně o vás nemají stejnou vypovídací hodnotu, jako vaše vlastní fotografie.
Fotky z mobilu? Co se rozlišení týče, budou naprosto dostačovat. Jen budete potřebovat znát alespoň základy o focení (světlo, kompozice,…) Kolik z toho už umíte a kolik vás bude stát (financí, času) naučit se ten minimální základ?
Zkusíte faceless (fotografie bez tváře)? Fajn – jen kde ty obrázky vezmete – budete je fotit (viz bod 3), budete je brát z fotobanky (viz bod 2). A co víc, sice skryjete svoji tvář a zní to fajn, ale platba za to je nižší zapamatovatelnost a i obtížnější vytvořit si důvěru. Jak snadné by pro vás samotné v reálném světě bylo důvěřovat prodavači, který se na vás během komunikace nepodívá a snaží se, abyste mu neviděli do tváře?
Vygenerujete si je s AI podle vašeho promtu? Pozor na podobnost. AI se někde to, co tvoří, musela naučit a tak se čas od času stane, že vygeneruje obrázek, který se podobá chráněnému. To, že vy jste jej nikdy neviděli, vás neomlouvá, podobně jako neznalost zákona. Říká se tomu vykradení uměleckého díla a minulost už dokázala, že v této pozici soud obvykle prohrajete.
Ano hádáte správně, tyhle dvě fotky dělí pár vteřin.
Foceno brand fotografkou Danou Ostrovskou.
Jak z toho vize o vlastních fotografiích vyšla?
Bude pro vás v konečném důsledku snadnější a levnější focení objednat?
Bude se vám klidněji spát?
Zůstane vám víc energie na jinou oblast vašeho podnikání?
Držím palce, ať je vaše rozhodnutí správné, ať už je jakékoliv.
A pokud vám z toho vyšlo: jdu se objednat, jsem vám k dispozici.
Zajímá vás víc o focení nebo jak pracuju? Přejděte na rozcestník.
Říkám o sobě, že jsem brandová fotografka, ale když se po focení klienti ohlédnou, vidí tam toho víc.
Pomáhám podnikatelkám:
„vylézt“ z ulity před sledující a návštěvníky, i když máte pocit, že pro to nejste stvořené,
podívat se na své podnikání očima své cílovky a začít přemýšlet jako oni,
překračovat dosavadní hranice a dovolit si zkoušet co je možné nejen před fotoaparátem, ale také ve svém uvažování a podnikání
Brandové focení bych v podnikání přirovnala k lanovce.
Jasně že ten kopec nakonec zdoláte, nebo se prostě pokorně vrátíte dolů. Ale když si zaplatíte jízdu lanovkou, budete nahoře rychleji a zůstane vám energie i elán na další kroky.