Na velikosti záleží

radši bych to měla upřesnit. Chci říct, že je důležité, kolik je z vás vidět a to ve vztahu k pocitům člověka co fotku sleduje.

Když je na fotce celá postava viz níže:

Celou postavu vidíme když jsme kousek dál. Na pohodlný hovor už to není.

Vnímáte, jak daleko jste?
Bude se vám s tím člověkem dobře a snadno komunikovat (navazovat kontakt)?
Nebo je to spíš místo odkud ho pozorujete, prohlížíte si vše, co vidíte a věnujete se především sami sobě?

Teď skočím na druhý konec spektra k profilovce viz níže:

Když budete koukat na velkou profilovku, budete mít pocit skutečné blízkosti.

A zase se zeptám – jak to vnímáte? Máte pocit, že jste opravdu blízko?

Zdánlivě vnímaná vzdálenost

Jak se bude, v závislosti na velikost fotky, váš pocit měnit?

Vyzkoušejte si ji prohlížet maličkou na mobilu, nebo naopak velkou na obrovském monitoru.

Jednoduše když fyzicky u někoho stojím opravdu blízko, vidím z něj jen část hrudníku a hlavu. Naopak když si stoupnu dál, budu vidět i větší část těla. A pokud to bude opravdu notný kousek dál – uvidím i celé nohy s botami. 

Zasaďme to ale celé do kontextu fotek pro webové stránky a sociální sítě.

Nejspíš máte v hlavně pocit, který byste chtěli v návštěvnících vyvolat. V ideálním světě by jim s vámi mělo být příjemně.

V běžném světě na to přijdete snadno, druhou stranu necháte přijít tak blízko jak jí to vyhovuje. Někdo zůstane stát blíž, jiný se bude držet v odstupu. Ale každý se zastaví přesně tam, kde je jim příjemně.

Jak vzdálenost vytvoříte v on-line světě

Tohle v on-line prostoru udělat nejde. Tam prostě dáte nějakou fotku a v podstatě o té vzdálenosti rozhodnete vy tím, jakou fotku zvolíte nebo ať jsem přesná – kolik je toho na fotce z vás vidět.

Když tam bude celá postava, logicky stavíte návštěvníky do větší vzdálenosti. Do takové, ze které budou spíš pozorovat, než že by cítili blízkost a dávali se s vámi do řeči.

Pravý opak by nastal ve chvíli, kdy dáte jen část svého obličeje. Ve skutečném světě se v takové chvílí už většinou nemluví.

Na cestě mezi těmito dvěma je spousta různých vzdáleností, které se dají podle nastavení vaší osobnosti i brandu využít. Třeba na stránku o mně bych volila portrét do půli těla a bližší.
Naopak tam kde ukazuji co dělám, a nekoukám přímo na návštěvníka, by toho ze mohlo být vidět klidně víc.

Fotky volte podle kontextu tak, aby návštěvník webu nebo sledující na sociálních sítích měli dojem že jsou v odpovídající vzdálenosti.

Přesnou vzdálenost odstupu má každý z nás jinde. Často se navíc liší i v závislosti na protistraně a taky na tom jak dobře se známe.

Ať to shrnu.
Až budete přemýšlet, jak tu fotku nafotit nebo oříznout, zkuste se zamyslet i nad tím, komu je určena a jak blízko ho k sobě chcete pustit a jak se asi bude cítit. Přizpůsobit tomu můžete i text. Anebo to udělejte opačně a fotku přizpůsobte textu.

A mimochodem, vybírejte fotky kde je toho z vás vidět víc. Udělat ořez je snadnější než fotku rozšířit (i když i to už jde). 

Previous
Previous

Fotky pro koučku

Next
Next

Focení na networkingu